.

Wat is 'Storyweaving'?

De missie van Storyweaving : 
"Ruimte scheppen waarin het leven met eigen stem kan spreken". 

Storyweaving is ...

Het weven van authentieke verhalen van mensen in een bepaalde omgeving, rond een thema, op een manier dat ze betekenis maken in de levens van de vertellers zelf, de Storyweaver en een breder publiek. Gezamenlijk vertellen alle verhalen een stukje van het verhaal-in-wording van een organisatie, een netwerk, een project of een gemeenschap.

  • Storyweaving is een intentionele praktijk om de levende ervaring van mensen zichtbaar te maken in onze organisaties, netwerken en gemeenschappen. 
  • Het brengt de 'stem van het leven' terug in systemen waarin die makkelijk naar de achtergrond verschuift: de stem van ervaringen, van inzichten, levenslessen, zingeving.
  • Het beschouwt deze kennis als geldige kennis die ontstaat uit ervaringen. Deze kennis wil een aanvulling zijn op andere vormen van kennis die doorgaans in organisaties als vanzelfsprekend aanvaard wordt als geldig: wetenschappelijke kennis, geobjectiveerde informatie enz.

De praktijk van Storyweaving bestaat uit drie fases

  • We beluisteren de levende ervaring van mensen rond een thema en helpen op die manier verhalen geboren worden. Dat is de praktijk van uitnodigen en gesprekken voeren.
  • We brengen de beluisterde verhalen 'op de brug' tussen de verteller en een ruimere gemeenschap waarin deze verhalen zinvol kunnen bijdragen. Dat is de praktijk van verhalen vormgeven in tekst en beeld en die delen in een netwerk.
  • We leren uit de verhalen. We ontdekken welke inzichten, kansen, sporen en idee├źn doorheen de verhalen komen bovendrijven en nemen die mee in onze organisaties. Dat is de praktijk van betekenisgeving.

Storyweaving is 'zachtaardig activisme',  gericht op 'Re-dignifying life'. 

  • Zachtaardig: omdat we niet ten strijde trekken, maar wel de stem van het leven inbrengen waar die verloren ging of dreigt verloren te gaan.
  • Activisme: omdat Storyweavers ervoor kiezen om zich actief - al doende! - in te zetten om de waardigheid van het leven weer in het centrum van de aandacht te brengen. 


Stel je voor dat je organisatie een tuin zou zijn. Een tuin die je kansen wil geven om uit te groeien tot een oase vol leven, schoonheid, biodiversiteit. Dan wil je toch goed kijken, zien wat nodig is. Dan ga je zaaien, planten, waterpartijen toevoegen en nestkastjes hangen. Dan ga je voorwaarden scheppen en zorg dragen voor diversiteit en verbondenheid.